Friday, 17 January 2020

Elak Anak Kerap Demam Panas

DEMAM LAGI!



Baru start sekolah anak dah demam selsema semula. Maklumla sekarang ni musim  cuaca pun tak menentu.

Budak-budak  ni sistem imun dorang bukannya kuat sangat macam bapak budak. Kalau anak hantar taska, sorang je budak sakit satu taska boleh berjangkit.


Kenapa Kerap Anak Demam Panas ? 

Tip Mudah Atasi Anak Demam Panas

Tip #1: Sentiasa sukat suhu badan anak

🕯️ Pastikan setiap rumah mesti kena ada termometer untuk check suhu badan anak. Tak kisah jenis apa pun ikut bajet anda, asalkan ia dapat check suhu panas badan anak.

🕯️ Suhu yang normal adalah 36.7 – 37 celcius. Jika suhu 38 celcius keatas ibu kena cari jalan atau iktiar untuk turunkan suhu panas anak. Amat bahaya jika dibiarkan saja, kesannya anak boleh cacat kekal atau sebagainya. 
.

Tip #2: Tuam kain basah di kepala dan seluruh badan


🕯️ Cara ini biasa kita lakukan bila anak demam panas. Ambil kain bersih, basahkan dengan air paip dan perah. Sapukan atau tuam kain basah di kepala dan seluruh badan, jangan lupa di bahagian pelipat seperti ketiak anak mesti kene tuam kain basah juga.

🕯️ Jika masih tak turun suhu badan, cepat-cepat mandikan anak dengan basahkan bahagian kepala dan badan sedikit. Biarkan bahagian kepala terasa sejuk sedikit.

🕯️ Ini penting sangat, elakkan pakaikan anak dengan pakaian yang tebal. Biarkan anak dengan pakaian yang nipis untuk elak haba terperangkap dalam baju.

.
Tip #3: Bancuh Air Asam Jawa


🕯️ Mengikut petua mak-mak dulu, mereka akan akan bancuhkan asam jawa dengan pekat. Dan dilumurkan di dahi anak, kepala, badan dan tempat-tempat lain untuk keluarkan haba dalam badan.

🕯️ Kak Ayu pernah amalkan dulu untuk anak pertama dan Alhamdulillah serba sedikit ia memang membantu kurangkan suhu badan anak. Setiap kali sapuan jika kering, sapukan sekali lagi hingga suhu nampak kurang.
.

Tip #4: Jangan Biarkan Perut Anak Kosong

🕯️ Anak kalau demam memang tak ada selera makan, kadang-kadang tak nak makan langsung. Ibu-ibu boleh buatkan bubur untuk anak, atau beri biskut lembut yang mudah dimakan. Berikan makanan yang lembut untuk elak menyakitkan tekak.

🕯️ Mengikut nasihat doktor boleh berikan aiskrim vanilla untuk mengurang sakit tekak, sebab bila anak demam panas tekak juga jadi panas. Jadi cara ini untuk mengurangkan suhu panas.
.

Tip #5: Kerap Minum Air Masak Atau Susu

🕯️ Kebiasaannya bila anak demam panas air dalam badan akan berkurangan. Ibu-ibu jangan biarkan anak tak minum air langsung, berikan air masak atau susu formula yang biasa anak minum. Kekurangan air dalam badan menyebabkan demam lambat baik.

🕯️ Jangan biarkan anak tak minum air langsung sebab bila badan kering dengan air, anak akan mudah dapat sawan atau sakit lain yang kronik.

Tip #6: Berikan Suplemen Vitamin Kanak-kanak


🕯️Masih ramai ibu-ibu yang tidak tahu dan takut-takut nak berikan suplemen vitamin untuk anak-anak. Jangan risau sebab ia tidak mendatang kesan negative untuk jangka masa panjang atau pendek, malah kesannya anak anda akan jarang-jarang sekali demam panas. Dengan syarat bergantung kepada kualiti produk itu sendiri.


Sebab tulah ibu wajib ada stok Vitamin C atau Nutriferon sorang sekotak disetiap rumah. Nutriferon bukan ubat. Ia adalah suplemen semulajadi terbaik untuk meningkatkan sistem imun dengan PANTAS & BERKESAN.

Nutriferon telah dihasilkan oleh Pakar Immunologi Dr. Yasuhiko Kojima setelah lebih 40 tahun menjalankan kajian. Nutriferon telah dipatenkan dan EKSKLUSIF hanya di Shaklee.

Selain tu ada lagi cadangan Vitamin yang dikhaskan untuk kuatkan imun badan anak - anak. Disamping tu juga dapat membantu risiko kerap demam bagi anak - anak



So ibu - ibu  nak tunggu apa lagi. Takkan nak makan paracetamol je. Bijaklah buat pilihan dengan Shaklee


Reactions:

0 comments:

Post a Comment