Saturday, 4 March 2017

Kenapa Kekejangan?? Risiko Ibu Hamil

Salam Sejahtera...



Bila dah syok tidur tiba - tiba kejang kaki.Masa tu nak tidur lagi pun tak best dah. Terus terjaga, lepas tu mintak orang sebelah urutkan. Selagi tak hilang selagi tu la hajat nak sambung tidur balik tak kesampaian..hahaha..

Sapa pernah rasai camni. Selalu Ibu hami la yang alami.Sakit teramat sangat kan. Masa tu rasa nak nangis pon ada. Kaki dah tak boleh gerak dah.

Tiap kali hamil pasti akan mengalaminya. Kenapa ya???? 

Mengapa saya mengalami kekejangan kaki pada waktu malam?



Kejang kaki adalah masalah biasa semasa hamil, dan ia biasa berlaku terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga. Ia dikatakan berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot anda menjadi kejang. 

Walau bagaimanapun, sebab mengapa perkara ini sering berlaku semasa hamil tidaklah diketahui. 



Otot yang biasanya menegang ialah otot betis. Memang sungguh menjengkelkan apabila ini berlaku pada waktu malam dan mengejutkan anda dari tidur. 


Walaupun ia menyebabkan kesakitan yang teruk dan berlanjutan selama beberapa minit, kekejangan tidak merosakkan otot betis anda. 

Berikut ialah beberapa teori tentang mengapa kekejangan kaki berlaku semasa hamil: 


  • Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.

  • Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.

  • Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuat otot anda letih, begitu juga kandungan anda yang sarat ini.

Bila dah tahu kenapa terjadi kekejangan ni. Mesti nak jugak tahu cara nak atasi bagi tak kekejangan lagi setiap malam.

Sesetengah pakar mengaitkan kekejangan kaki semasa hamil dengan kekurangan nutrien tertentu, terutamanya garam.

Bagi mengelak kekejangan disarankan untuk mengambil lebih nutrien seperti kalsium dan magnesium untuk membantu peredaran darah lancar keseluruhan anggota. 

Ya betul tu...saya yang tengah hamil 7 bulan nie pun selalu ambil kalsium dan magnesium lebih. Pilihan saya hanya Ostematrik.. Mudah dan lengkap untuk keperluan ibu yang tengah hamil

Alhamdulillah sepanjang kehamilan nie, tiada lagi kekejangan berlaku.. Tidur pun tak terganggu.




Saya dah rasai perubahan selepas mengamalkannya.. Ramai yang dah berpuas hati. Anda bagaimana.. Mahu tidur anda tergangu lagi dek kerana kekejangan waktu malam.
Ambil la langkah pencegahan segera ya...










Reactions:

0 comments:

Post a Comment