Saturday, 18 February 2017

Sakit Lutut, Nak Solat Pun Susah

Salam Sejahtera.. 


Sekarang kalau kita pergi mana - mana Masjid @ surau mesti ada disediakan kerusi mudah alih yang kecil.  Kalau dulu jarang kita tengok tapi sekarang dah jadi kemestian.. 

Untuk apa kerusi tu ya.. Apa lagi untuk kemudahan solat la. Solat boleh jugak di didirikan sambil duduk. Ini diharuskan atas sebab darurat iaitu dalam kesakitan.  

Kesakitan yang menyebabkan seseorang itu sukar untuk berdiri lama@ perlukan sokongan bagi memudahkan ibadah solat dikerjakan... 

Paling popular sekali sakit lutut la. Kebanyakkan respon bila tanya. Sakit lutut nak turun sujud pun tak mampu.  Bila dah sujud nak bangun pulak tu yang tak tahan tu. 

Sakit lutut adalah masalah kesakitan yang melibatkan struktur tulang mungkin berpunca daripada sendi (femur, tibia, fibula), tempurung lutut (patela) atau ligamen dan tulang rawan lutut (meniskus). 
Sakit lutut boleh terkena kepada semua peringkat umur bergantung kepada keadaan atau aktiviti setiap individu
Memiliki kesihatan lutut yang baik sangat penting. Apabila kita sering dilanda sakit lutut yang berterusan, kualiti hidup kita akan terjejas.
 Mungkin kita tidak selesa untuk berjalan, menaiki tangga, berlari sehinggakan untuk menunaikan ibadah solat juga mungkin terganggu. Ketidakselesaan ini semuanya akan berlaku, jika kita tidak mengubati sakit lutut dengan segera.
Kebanyakkan golongan wanita sering Alamo sakit lutut berbanding lelaki. Sakit lutut lebih banyak menyerang wanita disebabkan tulang punggung wanita lebih lebar daripada lelaki. Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada otot peha bahagian dalam
 Tekanan ini akan memberi kesan pada bahagian tempurung lutut dan jika berlaku dalam jangka masa panjang, ia boleh menyebabkan otot-otot di sekitar lutut membengkak. 
Wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berpotensi mengalami sakit lutut berbanding lelaki disebabkan hormon, peningkatan kadar kolesterol, faktor pemakanan dan selepas putus haid.

Kenapa golongan wanita mudah mendapat sakit lutut nie ya?? 

Secara logiknya lutut adalah bahagian yang jugak melibatkan sendi-sendi . Sendi - sendi ini dikuatkam dengan kalsium. Kalsium berfungsi untuk menjaga tulang dan gigi kita.  

Kekurangan kalsium pun boleh menyumbang kepada kesakitan pada lutut juga. Golongan wanita kan mengalami proses mengandung,  menyusu yang kerap. Faktor ini jugak menyebabkan berlakunya kekurangan kalsium berbanding golongan  lelaki. 

Adakah dengan pengambilan kalsium berterusan boleh cegah masalah sakit lutut ini.. Ya boleh. Ini bukti yang boleh saya tunjuk.. 



Cadangan saya bagi anda semua. Jika ada mak @saudara mara yang sedang mengalami masalah sakit lutut nie boleh rutinkan dengan kalsium. Nak mudah boleh ja amal kalsium mudah Shaklee iaitu Ostematrik.  













Reactions:

0 comments:

Post a Comment