Tuesday, 11 November 2014

Sakitnya Jerawat, Bagaimana Nak Rawat??

Salam Sejahtera 

Hai semua.

Mesti semua pernah alami kan sakitnya bila jerawat mula tumbuh kat muka. Selalu orang kata kalau jerawat tumbuh sakit tandanya nak datang period. Ada kaitan ke masalah jerawat dengan datangnya period.??

Apa sebab jerawat tumbuh? Kadang- kadang bukan sahaja tumbuh kat muka tapi kt badan pun ada jugak. Paling normal kita tengok selalunya kat muka la.



Jerawat adalah sejenis penyakit yang dianggap kronik di mana ia mengganggu kelenjar yang terdapat di dalam lapisan kulit. Kelenjar-kelenjar ini mengeluarkan minyak atau sebum yang berfungsi untuk meliputi kulit luar muka dan badan kita dan bertindak sebagai pelembap semula jadi pada permukaan kulit manusia. Namun begitu, apabila liang roma pada permukaan kulit anda tersumbat, ini akan membuatkan kulit muka, belakang dan leher ditumbuhi jerawat.
Kenali Punca-punca Jerawat
Secara lebih terperinci, jerawat membentuk apabila sebum, bakteria dan sel kulit mati tersangkut di dalam liang roma kulit. Lapisan kulit mati pada tubuh kita juga akan digugurkan (shedding) setiap hari dan boleh terperangkap dalam liang roma tersebut. Oleh itu, mari saya terangkan beberapa punca yang boleh menyebabkan tumbuhnya jerawat pada kulit muka, belakang badan dan juga kulit leher manusia.
#Hormon dan Jerawat
Pada usia remaja, kelenjar sebaceous mengembang dan mengeluarkan lebih banyak sebum di bawah pengaruh hormon yang dikenali sebagai hormon androgen. Sebab itu ramai di kalangan perempuan pada usia remaja dan awal dewasa kerap mengalami masalah jerawat.
Namun begitu, lama-kelamaan liang sebaceous akan menghasilkan sebum yang semakin berkurangan berbanding pada usia remaja.
Bakteria dan Jerawat
Bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.
#Pemakanan dan Jerawat
Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher pesakit.
#Stress dan Jerawat
Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk. Selain itu, apabila kita dalam keadaan stress, adrenalin serta hormon androgen yang ada di dalam badan akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca berlakunya pertumbuhan jerawat.
#Alat Solek Dan Jerawat
Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda.
#Matahari Dan Jerawat
Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.
#Pakaian Dan Jerawat
Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belengu jerawat.
Sebenarnya ini adalah sebahagian sahaja daripada punca-punca yang boleh menyebabkan kulit anda ditumbuhi jerawat. Namun begitu, proses pertumbuhan jerawat adalah sangat kompleks dan dikatakan boleh wujud daripada banyak punca. Saya akan terangkan punca-punca jerawat dengan lebih lanjut dalam entri-entri yang akan datang agar anda dapat mengenali punca jerawat yang mungkin anda hidapi.



Nak kulit bebas jerawat? Boleh! Asalkan tahu cara penyelesaiannya. Dan Shaklee ada penyelesaiannya. Alhamdulillah..ramai yang tampil dengan kulit lebih cantik, licin dan yg pastinya bebas parut jerawat, bebas juga kawah2 dari parut. Bonus lain, kulit jugak lebih cerah. Tak ke seronok tu?

Tapi apapeun, kena tahu dulu kenapa agaknya jerawat terjadi supaya kita boleh atasi dan rawat dengan lebih berkesan. Jerawat terjadi bukan sahaja disebabkan oleh masalah pengeluaran sebum yang berlebihan, tetapi juga boleh dipengaruhi oleh keadaan hormon yang tidak stabil, kekurangan zink dalam badan, faktor keturunan juga boleh jadi dan yang tak boleh dilupa adalah bila kulit terlalu terdedah kepada persekitaran kotor. Keadaan ini boleh menyebabkan pembiakan bakteria di permukaan kulit dan kemudianya boleh menimbulkan jerawat.

Jadi nak hilangkan jerawat macam mana dengan Set Jerawat Shaklee ni?
Di sini saya akan khususkan cadangan untuk Jerawat Kronik iaitu Vitamin C Sustained Release, ESP, Garlic dan Zink Complex. Fokus utama adalah untuk menghilangkan jerawat. Bila jerawat dah hilang, boleh fokuskan untuk menghilangkan parut dengan lebih berkesan pulak. Step by step ya, apa yang penting jerawat HILANG! Mari kita tengok apa kelebihan vitamin untuk jerawat ni

[Vitamin C Sustained Release]

Vitamin C membantu mengatasi kulit jerawat dengan 2 cara iaitu bertindak sebagai antioksidan dan menghasilkan sintesis kolagen. Sebagai antioksida, Vitamin C akan menghalang sebarang radikal bebas dan kekotoran dari merosakkan kulit. Disebabkan kulit terdedah kepada pencemaran, toksin dan juga bertindak sebagai pintu keluar bagi toksin, maka ianya perlulah dilindungi secara konsisten.
Radikal bebas yang meningkat di kawasan kulit akan meningkatkan pengeluaran sebum dan akhirnya jerawat terjadi. Haaa jadi adalah penting untuk mengawal the root cause of acne ni, itulah cara merawat yang betul!.

[ESP- Energizing Soy Protein]

ESP adalah sumber protin, diperlukan untuk menghasilkan sel-sel baru bagi kulit. ESP memang satu cadangan terbaik untuk merawat kulit kerana sel kulit akan mati dalam masa 21 hari. ESP diperlukan untuk merawat kulit yg rosak akibat dari jerawat

[Zink Complex]

Bagaimana zink boleh merawat jerawat? ada sebab bagaimana zink membantu untuk kulit berjerawat terutamanya lelaki. Kajian menunjukkan orang yg kulitnya berjerawat mempunyai tahap zink yang lebih rendah berbanding yg tidak mempunyai jerawat. Zink boleh mengurangkan jerawat sebanyak 50%. Zink boleh mengurangkan jumlah minyak semula jadi atau sebum, yang dihasilkan dalam kulit. Ia juga boleh membantu menyembuhkan kulit yang rosak sekitar jerawat yang tidak berkembang. Beberapa penyelidikan telah menunjukkan bahawa timbulnya jerawat sebahagiannya adalah disebabkan daripada kekurangan zink dalam diet.

[Garlic Complex]


Banyak kelebihan bawang putih. Tapi agak mustahil nk telan bawang putih yg raw tu kan untuk rawat jerawat. Jadi garlic complex adalah pilihan terbaik. Bawang putih cenderung untuk bertindak lebih baik pada bakteria jerawat dan mereka yang mempunyai kulit berminyak di mana pengeluaran minyak adalah berlebihan pada kulit yg membawa kepada jerawat. Galic adalah sumber antioksidan yg cepat dan powerful. Kesan ini bolehmenghalang radikal bebas yang merosakkan sel kulit. Bawang putih juga bertindak sebagai pencair darah kerana kandungan salisilat. Ini membolehkan aliran darah yang betul dan meningkatkan kesihatan peredaran darah.


Antara TESTIMONI yang telah mengamalkannya. Jom tengok dulu . InsyaAllah anda pun pasti berjaya jika amalkan dengan kosisten.











PENTING!!!
Product di atas HANYA memberi kesan yg optimum apabila dimakan dengan cara yang betul. Sebagai pengedar Shaklee yg bertauliah, saya bertanggungjawab untuk memastikan anda mendapat kesan yg maximum. Siapa yang bakal mendapat consultation PERCUMA berkenaan product? Tentulah HANYA pelanggan saya. Saya tidak bertanggungjawab untuk consult pelanggan orang lain.

Jika mahu kulit bebas jerawat
Jika mahu tingkatkan keyakinan dengan perubahan kulit yg lebih licin dan sihat
Hubungi saya untuk atasi masalah jerawat anda hari ini dengan Set Jerawat shaklee
Fast action fast result 
Terhegeh2 action terhegeh2 juga la resultnya 

Ini la hasilnya kalau kita kosisten pengambilan suppliment untuk kulit 

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:

Hana Binti Kasim
♥ sms/whatsApp: 019-5434395

♥ Email : hanabard105@gmail.com


Reactions:

0 comments:

Post a Comment