Saturday, 6 September 2014

Cepat Letih,Lesu Dan Lemah Badan

Assalamualaikum...

Kita berkongsi info lagi , kali ini tentang " Cepat Letih, Lesu dan Lemah Badan".

Macamana tu?? . Kalau cakap pasal letih nie bukan hanya kena buat kerja berat baru nak rasa letih. Selalu mengadap laptop pun boleh letih jugak, lagi - lagi kerja yang melibatkan pemikiran guna otak , mesti lagi letih kan. Lain orang lain rasa letihnya , macam saya surirumah letih uruskan hal - hal rumah, anak- anak, banyak gunakan pergerakan setiap hari.



Badan lemah , letih , lesu , cepat mengantuk adalah satu perkara yang normal bagi setiap individu . Dalam keadaan ini boleh menjejaskan aktiviti seharian kita. Antara punca badan cepat letih dan tidak bertenaga adalah seperti berikut : 


  • Tidak Cukup Tidur -  Tidur yang tidak mencukupi boleh menggangu fokus dan kesihatan anda .Setiap malam anda disarankan tidur sekurang - kurangnya 7 hingga 8 jam setiap malam
  • Tekanan emosi - Setiap orang pernah mengalami tekanan . Tekana  emosi bukan sekadar memberi kesan kepada emosi sahaja tetapi ia juga memberi kesan kepada fzikal juga. Lemah , sakit kepala, hilang selera makan adalah simptom yang sering berlaku akibat tekanan emosi.
  • Kurang darah Merah ( anemia )- Dikalangan wanita anemia merupakan penyebab utama mereka sering berasa lemah. Ini kerana mereka akan kehilangan darah ketika haid.Sel darah merah sangat penting untuk membawa oksigen keseluruh organ .
  • Terlalu banyak pengambilan kafien - Kafien membantu anda segar dan meningkatkan kadar konsentrasi apabila anda mengambil dos yang tidak keterlaluan .Terlalu banyak kafien di dalam kopi akan menyebabkan kadar dengupan jantung bertambah, tekanan darah meningkat dan ada kajian mengatakan terlalu banyak kafien akan menyebabkan anda menjadi lemah.
  • Dehidrasi - Mudah lemah mungkin disebabkan anda kurang minum air .Sama ada anda melakukan senaman ataupun bekerja di atas meja , badan anda sangatlah memerlukan air.Apabila anda dahaga , itu bermakna anda dehidrasi . Minum air sekurang - kurangnya 2 liter sehari . Apabila rasa dahaga terus minum air .Apabila minum banyak air , air kencing anda akan kelihatan jernih.
  • Tak cukup tenaga - Makan terlau sedikit, diet yang keterlaluan juga boleh menyebabkan anda lemah. Diet yang seimbang membantu anda untuk mengekalkan tenaga dan juga paras glukosa dalam darah. Apabila paras glukosa dalam darah menjadi rendah , anda akan menjadi lemah dan boleh menyebabkan pitam
Untuk mengatasi badan cepat letih,lesu dan tidak bermaya ini caranya ialah dengan mengambil pemakanan yang sihat setiap hari dan bersenam.Namun, gaya hidup yang sibuk,agak menyukarkan 2 perkara ini dilakukan dengan kosisten setiap hari.Justeru , pengambilan suppliment adalah pilihan yang paling tepat.

Untuk mengatasi masalah ini Set Optimum / Set A sangat membantu. Apa ada dalam set ini??



Ini antara Fungsi yang terdapat dalam SET BAJET KESIHATAN OPTIMUM:-

VITALEA : Multi vitamin & Multi mineral

Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli.  Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa. 

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu: 
1) Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.
2) Mengandungi beta karotena yang membantu dalam mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan tisu.
3) Mengandungi kalsium, fosforus dengan vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi.
4) Biotin dan asid pantotenik membantu untuk memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh
5) Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah.

* Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

BCOMPLEX : Vitamin B Yang Lengkap dan Seimbang

Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.

 B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.

1) B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.

2) Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.

SUSTAINED-RELEASE VITAMIN C : 

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. 

Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.



Jom tengok Testimoni yang berpuas hati apabila mencuba produk Shaklee




Reactions:

0 comments:

Post a Comment